معرفی کمیته ارزشیابی برنامه
ارزشیابی برنامه های آموزشی در علوم پزشکی یکی از فعالیت های ضروری و اساسی در تضمین کیفیت آموزش است. ارزشیابی برنامه آموزشی به معنای اندازه گیری، تحلیل و ارزیابی عملکرد برنامه آموزشی در راستای دستیابی به اهداف و خروجی های مورد نظر است. این فعالیت به مسئولان آموزشی کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف برنامه را شناسایی کرده و راهکارهای بهبود و توسعه را پیشنهاد دهند. ارزشیابی برنامه های آموزشی در علوم پزشکی اهمیت ویژه ای دارد چرا که برنامه های آموزشی در این حوزه مستقیما بر سلامت جامعه تأثیر می گذارند. برای اینکه بتوان به تولید نخبگان علم و عمل در علوم پزشکی دست یافت، لازم است که برنامه های آموزشی با استانداردهای بین المللی هماهنگ باشند و با نظارت و ارزشیابی مستمر به روز شوند. همچنین برای انجام یک ارزشیابی برنامه آموزشی مؤثر، لازم است که چارچوب، روش، شاخص ها و ابزار مناسب را انتخاب کرده و با در نظر گرفتن سطح، هدف و جامعه مورد نظر، فعالیت های لازم را اجرا کرد.
برنامه های آموزشی در حوزه علوم پزشکی باید به گونه ای طراحی شوند که دانشجویان را به چالش کشیده و باعث توسعه مهارت های لازم برای تبدیل شدن به پزشکان حرفه ای شوند. در این راستا، ارزشیابی برنامه های آموزشی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در دسترس مسئولین آموزش قرار دارد. با انجام این ارزشیابی ها، مسئولین می توانند نقاط ضعف و قوت برنامه های آموزشی را شناسایی کرده و بهبود های لازم را در نظام آموزش پزشکی اعمال کنند.علاوه بر این، با توجه به تغییرات روزافزون در حوزه پزشکی، برنامه های آموزشی نیاز به بازبینی و بهبود دارند. این بازبینی ها با استفاده از روش های ارزشیابی، به مسئولین آموزش کمک می کند تا بتوانند برنامه های آموزشی خود را با استانداردهای جدید و نیازهای جامعه مطابقت داده و دانشجویان را به بهترین شکل آماده سازند.
کمیته ارزشیابی برنامه آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی اردبیلیک نهاد مسئول برای طراحی، اجرا و پایش نظام جامع ارزشیابی دوره های آموزشی است. این کمیته با توجه به استانداردها و شاخص های مورد نظر، دوره های آموزشی را ارزیابی می کند و گزارشات و پیشنهادات خود را به مسئولین آموزش ارائه می دهد. همچنین مشاوره ها، راهکارها، الگوها، بارخوردها و آموزش های لازم را برای اجرای صحیح ارزشیابی برنامه های آموزشی در اختیار دفاتر توسعه آموزشی دانشکده های دانشگاه قرار می دهد و گزارش ارزشیابی برنامه های آموزشی را برای ارائه بازخوردهای لازم و جمع بندی های مقتضی از دانشکدها دریافت می نماید. این کمیته همچنین با استفاده از طراحی ابزار استاندارد به ارزیابی برنامه های آموزشی بالینی اعم از جلسات گزارش صبحگاهی، ژورنال کلاب ها، راندها و گراند راندها می پردازد.